אתה לא נורמלי!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

חיפוש באתר

יובל ברשתות

  • LinkedIn
  • Facebook
  • YouTube

עוד פוסטים

IMG_20160718_1503181

אתה לא נורמלי!

אתה לא נורמלי כי מי בעצם נורמלי? למה אנחנו כולם רוצים להיות דומים אחד לשני? מה המקום של ההשוואתיות והמקום שבו אנו צריכים שעוד מישהו יעשה את מה שאנו עושים כדי להרגיש טוב עם עצמנו?
אתה לא נורמלי! אתה פשוט לא נורמלי!!
כמה פעמים שמעתם מישהו אומר את זה? האם חשבתם פעם לעצור ולשאול – רגע מי זה נורמלי? מה זה נורמלי?
אני הרבה שנים מקוטלג כלא נורמלי. עם הרבה רעיונות שאחרים לא מוכנים לקבל או חושבים שהם קיצוניים ולא באמת אפשריים (החל מחיים ללא תלות באוכל, ממשיך בשיפור הראייה בלי ניתוח ובלי משקפיים, וכלה בלרוץ עם סוג של עפיפון מצוקים ולעוף במשך שעתיים).
לאחרונה התחלתי לחשוב מה זה בכלל הרעיון הזה של נורמלי.

לפי וויקיפדיה

נורמליות - נורמליות הוא מונח בתחום הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה המשמש לתיאור אדם המבטא התנהגות ממוצעת, ללא הפרעה נפשית. למעשה חיפשו הפסיכולוגים הגדרה לנורמליות על מנת להגדיר בצורה טובה יותר את האבנורמלים, ובכך לבוא לעזרתם בטיפולים מתאימים. אדם נורמלי מוגדר כבעל תפישת מציאות נכונה ויכולת לפרש את המציאות כפי שהיא. אדם זה יכול לשלוט בהתנהגויות ובדחפים שלו. זהו אדם בעל הערכה עצמית וקבלה עצמית במידה הנכונה, אשר מרגיש נוח עם עצמו ומסוגל להגיב נכון באופן ספונטני במצבים חברתיים. אחד מממדי הנורמליות עוסק ביכולת יצירת מערכות יחסים בינאישיים. מימד נוסף הוא היצרנות האישית והחברתית (עד כמה האדם מהווה חלק בתפקוד התקין של החברה). זיגמונד פרויד הגדיר נורמליות על פי שני קריטריונים – אהבה ועבודה. אדם שחיי האהבה שלו תקינים והוא פרודוקטיבי הוא אדם שהתנהגותו נורמלית.

אני לא יודע מה זה פרודוקטיבי, מה זה חיי אהבה תקינים. בעולם של ימינו יש אינסוף תשובות להגדרות האלו.
אני התחלתי להבין עד כמה תפיסת המציאות שלנו שגויה. נורמלי מוגדר בצורה סטטיסטית – ברגע שישנם מספיק אנשים שעושים משהו, זה מוגדר נורמלי לגמרי לעשות את אותו הדבר. ובימינו אפשר גם להכיל את זה כך – ברגע שיש מספיק אנשים שמצהירים שהם עושים את זה, גם לי יש לגיטימציה לעשות את זה.
ולהלן כמה דוגמאות – נטיה הומו-לסבית. בתקופת רומא העתיקה, זה היה דבר נפוץ ומקובל. ובאותה תקופה אם היית כזה / כזו, היית נורמלי.

רק בעשרות שנים האחרונות, ישנם יותר ויותר אנשים שמצהירים על נטייה זו. ואכן לאט לאט זה מקבל במרכז החברה מקום של נורמליות, אם כי לא בעיני כולם אך בתהליך לכך.
מהצד השני, בגרמניה הנאצית או בארה"ב של טרום שחרור העבדות, זה היה לגיטימי לגמרי להתנהג בצורה שונה כלפי יהודים או שחורים. הם היו נחותים. הרוב חשבו כך. זה היה נורמלי לחשוב כך.

עכשיו בואו נסתכל פנימה. לכולנו יש "מוזרויות". לכולנו יש הרגשה לעיתים של לא נורמליים. מעטים האנשים שפגשתי שהרגישו נורמלים. אך יחד עם זאת כולנו מאוד מתעקשים להגדיר את עצמנו עפ"י האחרים.

מה שמשעשע הוא שכדי שאנשים ירגישו נורמליים בהתנהגותם, נדרשים כמה "משוגעים" שנלחמים במוסכמות ובהתנהגות הנורמלית, בכדי לסלול דרך לאחרים, כך שהתנהגותם תהיה בהמשך מוגדרת כנורמלית.
ככל שאני יותר חושב על זה – אני לא רוצה להיות נורמלי! אני יודע שאני ייחודי ומיוחד. בדיוק כמו כל אדם אחר. אין עוד יובל כמוני ואין עוד אדם מיוחד כמוכם. אנו יצירה חד פעמית, נהדרת ומדהימה. לא יהיה עוד בדיוק כמותנו.
כשאני באמת אצליח לתפוס את זה שבאמת אין אדם נורמלי. אן אדם דומה לאחר. אבין באמת שאין דבר כזה נורמלי שכן אין איך להיות דומים. ההשוואה בתחום ספציפי ומסוים חוטאת לעצמנו ומקטינה אותנו לכדי אותה הפעולה, במקום להיות אנשים שלמים ומלאים בהוויתנו.
אני לוקח לעצמי, כבר תקופה ארוכה – לשחרר. את כל השיפוטיות, השוואתיות, ביקורתיות שאני נושא בתוכי. אני מבין שאי אפשר להשוות אף פעם. שום דבר. וככל שאמשיך להשוות, כך יכאב לי יותר.

אני נהדר בדיוק כפי שאני! וגם אתם!

תרגיל אישי קחו לעצמכם 3 דקות וכתבו כמה דברים :
  • א. במה אתם לא "נורמליים"?
  • ב. נסו להסתכל ולכתוב במה הייתם רוצים להיות נורמליים?
  • ג. לאחר מכן - כתבו מה זה אומר עבורכם להיות נורמליים היכן שאתם לא? האם זה פשוט אומר שאתם לא מוכנים לקבל את המקום הזה שבו אתם לא נורמליים? האם אתם מרגישים חוסר הערכה / אהבה לעצמכם במקום הזה?
תנו לזה להדהד בכם קצת.
המון אהבה וחוסר נורמליות!
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן